fredag 10 februari 2012

10 januari: Ett kallt England

Soluppgång

Det är ett iskallt England sedan ett antal dagar tillbaka. Natten till söndagen bjöd på massor av snö. Kaos och panik. Huset kallt och dragigt med en-glasfönster och dålig centralvärme. Dessutom tappade vi kontakten med cyberrymden också. Får se det som en mediafasta.

Jag och Louise son Harry med flickvän gjorde en snögubbe och sedan gjorde jag ett par snölyktor som fick glimma i kvällsmörkret. Ingen hade sett sådana förr så de hängde i fönstret halva kvällen alldeles fascinerade. Något så självklart och vanligt för oss blir exotiskt på annan plats. 

 



Har gjort ett pluggschema för veckorna fram till kursens start. Kan inte förstå hur jag ska kunna lära mig all denna grammatik. De kan uttrycka en och samma sak på 5-6 olika sätt med endast hårfina skillnader i innebörd. De är ju inte kloka! Små, små nyanser svåra att urskilja för den som inte är infödd. Idag tvingades jag åka in till Bury och sätta mig på ett café för att hålla värmen och ha internetuppkoppling. Svårt att koncentrera sig med så mycket att titta på men härligt med lite puls som omväxling från livet på landet.





Har väntat på ett paket med kängor och tofflor som mamma skickade för en vecka sedan. Det har kommit till England och någon har levererat det men tydligen var ingen hemma just då så nu vet vi inte var paketet är. Royal Mails gullige brevbärare har jag pratat med varje dag så det är inte där paketet är. Himla typiskt att just det paketet inte kommit nu när det är svinkallt här.


 Kyrkan i Cavenham




I måndags gick Louise mamma hastigt bort. Chockartat och oväntat. Hennes bror kom med flyget från Sverige och systern från Oxford. Allt stannar upp. Hon var min engelska mamma vilket hon själv alltid påpekade. Jag har känt henne sedan jag var ett halvår och det är hon som gett mig min engelska. Jag vistades mycket i deras hem när jag var liten och ända upp till vuxen ålder. Hon behandlade inte mig annorlunda än sina egna barn' och hon var en av mina musikinspiratörer. Hon var själv violinist och undervisade både i fiol och piano. Hemma i deras musikrum vid flygeln tillbringade jag många timmar. Hon uppmuntrade mig till att spela altfiol vilket jag gjorde under ett antal år. En av de aktivaste kvinnor jag mött dog mitt i språnget. Precis som hon önskade. 


Tack för allt du har gett mig Anne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar